Nieuws

Het reisdagboek van Lianne (deel 1)

Afgelopen november reisde een groep ondernemers af naar India om daar de projecten van Stichting Sampark te bezichtigen, een bezoek te brengen aan de bedrijven van Venture Group én om cultuur te snuiven in dit bijzondere land. Reiziger Lianne Molhoek beschreef haar reis in een dagboek. Leest u mee?

We hebben afgesproken om elkaar te treffen op Schiphol. Op naar India met in totaal 19 personen! We checken in, gaan door de douane en de groep gaat meteen uiteen om her en der koffie te drinken. Er worden nog wat taxfree spulletjes gekocht zoals drank en parfum en iedereen bereidt zich mentaal voor. Alles gaat voorspoedig totdat Nynke er plots achter komt dat haar portemonnee en paspoort kwijt zijn! Schrik alom maar gelukkig zijn haar spullen gevonden bij de informatiebalie. We gaan op weg naar de gate.

De vlucht heeft een half uur vertraging, maar de vlucht verloopt goed en we landen mooi op tijd. We hebben ons ingesteld op een flinke wachtrij bij de visumbalie, maar dat valt gelukkig reuze mee! Met de stempels op zak halen we onze bagage op. Dan blijkt dat één van de koffers blijkt te missen. Even later zien we hem naast de bagageband staan, waarmee het mysterie was opgelost. We stappen de bus in en komen aan bij Hotel Pride Plaza. Ondertussen is het 5.00 uur in Delhi dus we kruipen zo snel als het kan ons bed in.

Om 10.25 uur zit iedereen op het nippertje aan het ontbijt. Half 11 sluit namelijk het buffet. Met gevulde buiken vertrekken we om 12.00 uur naar V-Access. Daar worden we ontvangen met een rode stip (bindu/tikka) op het voorhoofd en krijgen we een mooie bloemenkrans om onze nek. Het management van V-Access geeft ons een uitgebreide rondleiding. Leuk om te zien! Iedereen wisselt ook wat Europees geld in voor roepies. Deze kunnen uitermate goed worden besteed bij onze volgende locatie: Ezma Cashmere. Hier bezoeken we de productieplaats van echte kasjmier sjaals. Er zijn zoveel prachtige varianten. Allemaal met de hand gemaakt! We vervolgen onze reis naar Cybercity waar we wat eten en de dag afsluiten.

’s Morgens staat de bus om 9.00 uur klaar om ons naar Jaipur te brengen. Vandaag is Noortjes twintigste verjaardag, dus de bus is prachtig versierd met witte en paarse ballonnen. Er staat ons een reis van 222 km te wachten met een verwachte reistijd van 5,5 uur. Onderweg is er heel veel te zien: auto’s, mensen, brommers, kraampjes. Je vindt ze overal in allerlei verschillende gedaantes langs de weg. Ook lopen de apen, kamelen, koeien en geiten gewoon los over straat. Om 15.30 uur komen we aan in Jaipur en lunchen we gezamenlijk. Daarna rijden we naar het hotel en maken we ons klaar voor de avond: het resort Chokhi Dhani. Daar is allerlei vermaak te vinden: een vuurspuwer, henna tatoeerders, spelletjes, olifant rijden en mensen kijken. We maken deze avond ook kennis met verschillende Indische gerechten.

Na een goed ontbijt vertrekken we om 9.30 uur naar Fort Amber. We gaan op de olifant naar boven en krijgen daar een uitgebreide rondleiding. Het fort zelf is schitterend, maar ook de vergezichten zijn adembenemend. Terug naar beneden gaan we met een Jeep, wat al een hele belevenis op zich is gezien het verkeer in India. We neuzen nog wat rond bij een bedrijf dat prachtige vloer- en tafelkleden maakt en lunchen wat. Er zijn verschillende lokale markten waar de bevolking iedere zondag inkopen doet. En zo ook wij deze zondag!

Vandaag vertrekken we vroeg (om 8.00 uur) omdat we nog een lange rit voor de boeg hebben. Onze reis gaat naar Fatehpur Sikri (een stad in Agra) en duurt ongeveer vijf uur. We lunchen in de bus met de bananen die we onderweg kochten. Eigenlijk willen we ook graag Fort Agra bezoeken, maar die sluit zodra de zon ondergaat. We redden het nog net op tijd en een gids leidt ons rond. Wat een waanzinnig mooie plek! De avond brengen we (gedeeltelijk zónder stroom) door in het hotel. Noortje zit net op het moment dat de stroom uitvalt in een lift, maar gelukkig krijgt ze de deuren open en kan ze zichzelf bevrijden!

Nieuwsgierig naar het tweede gedeelte van de ondernemersreis? Lees deel twee van het reisdagboek hier >